METZ - Up On Gravity Hill
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Každá hudební odnož má své lídry, kteří bourají hranice a vytyčují nové horizonty. Jsou to právě oni, kdo něpřehlédnutelně ční nad průměrem a pro ostatní jsou téměř vždy nedostižným vzorem. Oni jsou ti skuteční stylotvůrci, oni ostatním ukazují cestu ze slepé uličky, oni jsou těmi, které si díky jejich originálmu pojetí a specifickému zvuku nemůžete s nikým splést ... CONVERGE. V hardcoreové scéně jsou oni jedni z těch, kteří s lehkostí dokázali vybruslit z úzkých stylových hranic a povýšit tak hardcore z punkového primitivismu na instrumentální a atmosférickou záležitost.
Nehodlám popírat, že jsem nakažlivosti této extrémní epidemie podlehl teprve nedávno, kdy jsem byl napadem zákeřným virem jménem „Jane Doe“, který lze považovat za nejrozšířenější a nejagresivnější formu této nemoci. Nemoci, vůči níž jsou imunní pouze ti, které odpuzuje jakákoliv vytříbená forma dokonalé hudební agrese. Dokonalé ... to slovo se nebojím použít při hodnocení „Jane Doe“ (2001) - Almy mater progresivně pojatého hardcore. Nelze se tedy divit, že očekávání od jakékoliv další nahrávky CONVERGE jsou vždy veliká a přistupovat k jejímu hodnocení se musí pokud možno bez jakýchkoliv polehčujících okolností. A tady někde se ukrývá jádro mého problému...
Horkou kaši rovnou vyhodíme rovnou z okna, abychom kolem ní nemuseli pořád chodit a řekněme si věci hezky na rovinu. Sázka na jistotu – omšelá fráze, leč nic výstižnějšího mě v tuto chvíli nenapadá. Na každého jednou příjde menší tvůrčí krize, a tak mu nezbyde nic jiného, než se ještě jednou (dvakrát, třikrát ...) svést na vlně vlastního úspěšného a dobře fungujícího modelu. To se bohužel tentokráte stalo i CONVERGE a nepíše se mi to věru lehce. Což o to, ona je to pořád velmi slušná nálož inteligentně pojatého „bordelu“ s patřičnou dávkou muzikantských schopností, která má stále dostatečnou sílu na to, aby vás „oknom vyhodila a ešte vo vzduchu do riti nakopala“, ale chybí tomu ta přidaná hodnota, kterou tahle americká parta nikdy nešetřila. Z většiny písní totiž sálá pocit odbytosti a odbouchanosti, jako by se kapela rozhodla desku rychle „nasypat“ a jako by jí to ani moc nebavilo. Postrádám více momentů překvapení, schizofrénních a psychedelických pasáží doprovázených charakteristickým kytarovým lomozem dávající vzpomenout na staré NEUROSIS. Postrádám větší rytmickou variabilitu v rychlých skladbách. Postrádám toho prostě víc, co by mě nutilo se k této nahrávce víc připoutat.
Samozřejmě, že z globálního hlediska a z kontrastu ke kvalitě většiny hardcoreové produkce se i nadále jedná o nadprůměrnou, ne-li velmi dobrou desku a i přes má předešla slova „You Fail Me“ obsahuje několik skutečně povedených skladeb, které by se neztratily ani na vrcholných nahrávkách CONVERGE. Ať už se jedná o nervydrásající a dokonale vygradovanou „Last Light“ anebo titulní „You Fail Me“, útočící ve středním tempu s plnou podporou typického convergovského kytarového rachotu. Přiznávám, že v těchto případech jsem si přišel na své a křivka mého nadšení strmě stoupala vzhůru. Vycpávkové písně však nadšení nepříjemně tlumí, a tak mé hodnocení zcela logicky nemůže být lepší.
Přes skepsi a rádoby recenzentský odstup zůstávám i nadále nadšeným optimistou a „You Fail Me“ beru jako tvůrčí time out, na který má každý nárok a který, v což pevně doufám, zůstane jen malým pozastavením v dalším vývoji a kvalitativním růstu CONVERGE.
Oddechový čas. Nic výstižnějšího mě v souvislosti s hodnocením nové desky amerických hardcoreových progresivistů nenapadá. Chybí tomu lepší nápad, šťáva, nadšení ... Stále se to však velmi dobře poslouchá.
6,5 / 10
Jacob Bannon
- vokály
Kurt Ballou
- kytara, vedlejší vokály
Nate Newton
- basa, vedlejší vokály
Ben Koller
- bicí
1. First Light
2. Last Light
3. Black Cloud
4. Drop Out
5. Hope Street
6. Heartless
7. You Fail Me
8. In Her Shadow
9. Eagles Become Vultures
10. Death King
11. In Her Blood
12. Hanging Moon
The Dusk in Us (2017)
All We Love We Leave Behind (2012)
Axe To Fall (2009)
No Heroes (2006)
You Fail Me (2004)
The Long Road Home (DVD) (2003)
Unloved & Weeded Out (2003)
Jane Doe (2001)
Deeper The Wound (split s HELLCHILD) (2001)
Jane Doe Demos (2000)
The Poacher Diaries (split s AGORAPHOBIC NOISEBLEED) (1999)
Y2K (7''EP) (1999)
When Forever Comes Crashing (1998)
7'' split s Brutal Truth (1997)
Among the Dead We Pray for Light (7'' split s COALESCE) (1997)
Serial Killer (5''EP) (1997)
Petitioning The Empty Sky (1997)
Petitioning The Empty Sky (CD/7''EP) (1996)
Caring and Killing (1995)
Unloved and Weeded Out (7''EP) (1995)
Halo In A Haystack (1994)
Dog Days (demo) (1993)
Where Have All The Flowers Gone (demo) (1992)
Self Titled (7 (1991)
Gravel (demo) (1991)
-bez slovního hodnocení-
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
To dojení vyschlého writer’s roomu je do nebe volající. Nových nápadů je pomálu, zato jsou rozmazané na dvojnásobek. Nekonečné plebiscity jsou ubíjející, nové hry vizuálně průměrné a když se to rozjede, přijde očekávatelný cliffhanger. Opouštím hru!
Tahle americká parta zní úplně jako revival starých JUDAS PRIEST, i ten vokál jako by patřil samotnému Halfordovi. Je to taková zasmrádlá mršina, ale překvapivě mě celkem bavilo si to poslechnout. Jestli do toho půjdu podruhé ale fakt nevím, spíše ne.
4 disky. 58 skladieb. 75-stranový booklet. Len CD a LP, žiaden streaming. Steven Wilson sa vybral zboriť mýtus, že 80’s boli umeleckou pustinou: Od THE CURE a JOY DIVISION po zabudnuté britské spolky, funguje to na ploche vyše 5 hodín. Povinné počúvanie!
Dobre to robí táto švédska superskupina. Melodický death metal vo veľmi prístupnej, niekto by zbytočne hanlivo povedal kolovrátkovej, forme. Na druhom albume v ešte zrelšej a lepšej podobe. Teším sa na ich tohtoročné koncerty!
Daniel Cavanagh asi chtěl stvořit Anathemovské album, ale utopil se v klišé. Příjemně to odsýpá a zvuk i provedení se dají těžko kritizovat, ale je to tak nepůvodní a otřepané, že to úplně kazí emoce, které by jinak určitě fungovaly. Sem se vracet nebudu.
Rumunský doom metal s hlasem tak hlubokým, že i basa je proti němu mandolína. O to výraznější je, když mu do duetu hraje flétna. Jde ovšem o kvalitní nahrávku, kapelník svého času bubnoval u SHAPE OF DESPAIR a lecčemu se tam přiučil.